Keefektifan Penggunaan Aplikasi Edmodo dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Online di Kelas X MIPA 6 SMA Negeri 9 Semarang

Nanda Eka Yuniarti, Muhimatul Ifadah

Abstract


Teknologi era 4.0 menjadi hal menarik dalam bidang pendidikan, karena perkembangan teknologi telahditerapkan dalam mencapai integras i kompetensi. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan data tentang
keefektifan penggunaan aplikasi Edmodo sebagai media pembelajaran berbasis online untuk meningkatkan pembelajaran bahasa inggris siswa melalui perangkat teknologi di kelas X MIPA 6 SMA Negeri 9 Semarang.
Metode yang digunakan peneliti adalahMix Method yang dikembangkan oleh Crashwell. Responden penelitian adalah 36 siswa di kelas X MIPA 6 SMA Negeri 9 Semarang. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa 77,7%
dari seluruh siswa X MIPA 6 memiliki gawai untuk membantu siswa menyelesaikan tugasnya, banyak diantara mereka menggunakan gawai sebagai sarana penelusuran informasi dan permainan. Edmodo meningkatkan kosakata siswa melalui penamaan fitur serta komponennya dan aplikasi ini baik bila digunakan untuk penugasan dan kuis untuk menunjukan progress siswa dalam belajar. Siswa lebih leluasa untuk menanyakan kesulitan kepada guru dan sesama teman. 50% diantaranya siswa kesulitan untuk melampirkan penugasan dari file (Doc,
Pdf, Video, dan Audio) ke aplikasi Edmodo, selain itu aplikasi ini membutuhkan perangkat gawai dan koneksi internet yang baik. Edmodo sangat baik dan efektif digunakan untuk pembelajaran bahasa inggris baik reading, writing, listening dan speaking berbasis online (e-learning).

Kata kunci: efektivitas Edmodo, pembelajaran bahasa Inggris 

Abstract 

Technology 4.0 era is an interesting thing in the field of education, because the development of technology has been implemented in achieving integration of competencies. This study aims to obtain data about the effectiveness of using Edmodo application as an online learning media to improve students' English learning through technology devices in class X MIPA 6 SMA Negeri 9 Semarang. The method used by researchers is Mix Method developed by Crashwell. Respondents of the study were 36 students in class X MIPA 6 SMA 9 Semarang. The results of this study indicate that 77.7% of all students on X MIPA 6 have devices to help
students complete their assignments, many of them use devices as information retrieval and games. Edmodo increases students 'vocabulary through naming features and components and this application is good when used for assignments and quizzes to show students' progress in learning. Students are more  free to ask difficulties for teachers and fellow friends. 50% of them have difficulty attaching assignments from files (Doc, Pdf, Video and Audio) to the Edmodo applicationand it is need some devices such as gadget and internet connection. Edmodo is very good and effective for enhance students’ English learning skills.


Keywords


the effectiveness of Edmodo; English learning

Full Text:

PDF

References


Balasubramanian, Kandappan., et al. 2014. A study on “Student preference towards the use of Edmodo as a learning platform to create responsible learning environment”. ELSEVIER ScienceDirect Procedia-Social and Behavioral Science 144 (2014) 416422 5th Asia Euro Conference 2014.

Enriquez, M. A. S. (2014). Students ’ Perceptions on the Effectiveness of the Use of Edmodo as a Supplementary Tool for Learning.DLSU Research Congress, 6–11. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Kayaizmir, Haldun. 2012. Blending technology with constructivism; implications for an ELT classroom. Teaching English with Technology, 15(1), 3-13

Klimova, B., & Poulova, P. (2015). A social networks in education, (2007), 240–246.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.